Tematyka warsztatów oraz czas ich trwania jest różny dla różnych grup wiekowych. Poziom oraz czas trwania warsztatów jest dostosowany do możliwości percepcyjnych uczestników.
Zapisy na warsztaty prowadzi pani dr Beata Brodowska drogą mailową adres: brodo@ifpan.edu.pl.
Dla dzieci 5-6 lat:
„Jak powstaje dźwięk?„ – Zajęcia ruchowo-manualne pokazujące jak powstaje dźwięk, jakie są źródła dźwięku. Dzieci zbudują samodzielnie proste instrumenty muzyczne (gitary), dowiedzą się po co są struny w tym instrumencie i co to jest pudło rezonansowe i po co się je stosuje. Czas trwania ok. 45min.
„Co się przyciąga a co się odpycha?” – warsztaty trwają ok. 45 min
Dzieci samodzielnie eksperymentują na przygotowanych materiałach poprzez doświadczenie dowiadują się o tym, że niektóre przedmioty się od siebie odpychają, inne przyciągają. Dowiedzą się co to jest elektryzowanie ciał, co powoduje, że czasami się elektryzujemy. Jak powstaje burza. Maluchy będą także eksperymentować z magnesami , dowiedzą się do czego magnesy można wykorzystać i dzięki czemu życie na Ziemi jest możliwe.
Dla klas 0-4 Szkoły Podstawowej:
„Jak powstaje burza?" – warsztaty trwają około 45 min, dzieci w grupach eksperymentują poszukując elektryzujących się materiałów, dowiadują się jakie są metody elektryzowania ciał oraz co to są ładunki elektryczne. Dowiadują się także w jaki sposób powstają wyładowania elektryczne w czasie burzy oraz jak się skutecznie ochronić przed burzą.
„Jak powstaje prąd elektryczny?”
W czasie ok. 1h zajęć uczestnicy dowiedzą się co to jest ładunek elektryczny i jakie są własności ładunków. Jak można naelektryzować różne przedmioty oraz jak powstaje burza i jak się ukryć przed piorunem. Poznają czym jest prąd elektryczny a także samodzielnie zbudują prosty układ elektryczny.
„ Jak zbudować własne radio?”
Warsztaty trwające ok. 1h rekomendowane dla dzieci, które uczestniczyły w warsztatach „Jak powstaje prąd elektryczny?”. Jeśli grupa jest skoncentrowana i nie podatna na silne zmęczenie można je łączyć w 2h blok warsztatowy z przerwą między nimi na reorganizację Sali (polecane raczej w starszych klasach). Zakładają, że uczestnik zetknął się już z pojęciem przepływu ładunku elektrycznego. Zajęcia odbywają się w 2-4 osobowych grupach i polegają na budowaniu własnych coraz bardziej skomplikowanych układów elektronicznych, zwieńczeniem zajęć jest zbudowanie własnego radia.
„Światło” – warsztaty trwają około 45 min, dzieci zapoznają się poprzez samodzielne eksperymentowanie z własnościami światła, dowiadują się także o tym w jaki sposób widzimy, jakie są podstawowe wady wzroku oraz jak te wady się koryguje dzięki odpowiedniemu doborowi okularów. Dzieci dowiadują się dlaczego nie można używać nie swoich okularów.
„Świat kryształów” – warsztaty trwają około 1h, dzieci dowiadują się, że otaczający ich świat składa się z atomów, jest wyjaśnienie czym jest atom. Poznają wybrane budowę atomową (ilość protonów, neutronów, elektronów) wybranych pierwiastków chemicznych. Dowiadują się o tym czym różnią się w swojej budowie ciała stałe, ciecze i gazy. Poznają różne rodzaje struktur krystalicznych węgla i samodzielnie budują nowo poznane struktury krystaliczne z klocków magnetycznych geomag. Przybliżana jest także sylwetka polskiego naukowca Jana Czochralskiego, cóż takiego ma on wspólnego z kryształami uczestnicy dowiedzą się na warsztatach.
Dla klas 5-8 Szkoły podstawowej:
„Światło i jego własności” – warsztaty trwają około 1h, uczniowie zapoznają się poprzez samodzielne eksperymentowanie z własnościami światła. Dowiadują się o dwoistej naturze światła, zapoznają z podstawowymi prawami optyki geometrycznej ale także poprzez eksperyment dowiadują się o kwantowej naturze światła. W czasie zajęć dowiadują się także o tym w jaki sposób widzimy i w jaki sposób powstają główne wady wzroku.
„Świat kryształów” – warsztaty trwają około 1h, dzieci dowiadują się, że otaczający ich świat składa się z atomów, jest wyjaśnienie czym jest atom. Poznają wybrane budowę atomową (ilość protonów, neutronów, elektronów) wybranych pierwiastków chemicznych. Dowiadują się o tym czym różnią się w swojej budowie ciała stałe, ciecze i gazy. Poznają różne rodzaje struktur krystalicznych węgla i samodzielnie budują nowo poznane struktury krystaliczne z klocków magnetycznych geomag. Przybliżana jest także sylwetka polskiego naukowca Jana Czochralskiego, cóż takiego ma on wspólnego z kryształami uczestnicy dowiedzą się na warsztatach.
"Świat niskich temperatur" – pokaz i warsztaty obrazujące własności ciał w niskich temperaturach. Zajęcia dzielą się na część pokazową, gdzie prowadzący przeprowadza pokaz własności ciał w temperaturze wrzenia ciekłego azotu (-195.8 °C). W drugiej części zajęć uczniowie w grupach mierzą się z wylosowanym zadaniem (wcielają się w role) do wykonania, wykonanie zadania prezentują przed całą grupą.
Dla klas Szkoły Ponadpodstawowej
"Świat niskich temperatur" – pokaz i warsztaty obrazujące własności ciał w niskich temperaturach. Zajęcia dzielą się na część pokazową, gdzie prowadzący przeprowadza pokaz własności ciał w temperaturze wrzenia ciekłego azotu (-195.8 °C). W drugiej części zajęć uczniowie w grupach mierzą się z wylosowanym zadaniem (wcielają się w role) do wykonania, wykonanie zadania prezentują przed całą grupą.